Logo
phone   spliter   telegram 
سخن روز : هر افتخاری از جسارت شروع کردن برخاسته است.
سه شنبه 4 اردیبهشت 3

خبر: صادرات سیمان به آفریقا، نیازمند تسهیلات دولت

آمارهای تجاری از راه طولانی ایران برای حضور موثر در بازارهای آفریقایی حکایت می کند. این در حالی است که فعالان بخش خصوصی در صنایع مختلف از جمله سیمان به بازارهای قاره سیاه چشم دوخته اند.

با آغاز پسابرجام و لغو محدودیت های تجاری برای ایران، حضور در بازارهای صادراتی جدید در کنار تقویت تجارت ایران در بازارهای پیشین در اولویت های دستگاه اقتصادی و بازرگانی ایران قرار گرفت. بروز رکود تقاضا در اقتصاد داخلی و لزوم صادرات مازاد تولید اهمیت بازارهای صادراتی جدید را دو چندان کرد. حالا با گذشت هفت ماه از اجرای برنامه جامع مشترک یا برجام  در ۲۶ دی ماه سال گذشته، دستگاه دیپلماسی ایران با همکاری سازمان توسعه تجارت به دنبال راهی برای حضور در بازارهای جدید است.

در مردادماه سال جاری، ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به همراه ۶۰ نفر از فعالان اقتصادی به قاره آفریقا سفر کرد تا علاوه بر تحکیم روابط سیاسی با چهار کشور آفریقایی نیجریه، غنا، گینه‌ کوناکری و مالی، زمینه های همکاری اقتصادی و تجاری با قاره سیاه مورد ارزیابی قرار بگیرد. قاره ای که به گفته مجتبی خسروتاج، رییس سازمان توسعه تجارت کمتر مورد توجه ایران قرار گرفته است. خسروتاج در گفت و گو با ایسنا در این باره گفت: در مورد برخی از مناطق دنیا که میزان حجم تبادلات تجاری ایران با این مناطق کم بوده است، باید سرمایه‌گذاری‌هایی مدنظر قرار گیرد تا در این کشورها نسبت به گذشته قوی‌تر وارد عمل شویم، به‌طور مثال همواره حجم تبادلات ایران با کشورهای آفریقایی کم بوده و این در حالی است که وقتی به این کشورها سفر می‌کنیم و از ظرفیت‌های تجاری آنها مطلع می‌شویم می‌بینیم که امکان افزایش حجم تبادلات تجاری با کشورهای آفریقایی وجود دارد، اما به دلایل مختلف افزایش حجم تبادلات مدنظر قرار نگرفته است.
مرتضی لطفی، مدیر بزرگترین هولدینگ سیمان کشور در گفت وگو با سایت خبری اتاق تهران در این باره گفت: بازار آفریقا یکی از بازارهای مورد نظر فعالان صنعت سیمان ایران است. ما رقبایی در این بازار داریم که محصولشان را ارزان تر از ما به دست مصرف کننده می رسانند اما اگر دولت شرایطی را برای تسهیل صادرات به کشورهای آفریقایی فراهم کند، امکان صادرات به این کشورها را داریم.
عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران با اشاره به اینکه در صورت اعطای تسهیلات حمل و نقل تولیدکنندگان ایرانی می توانند سیمان ایران را به کشورهای آفریقایی صادر کنند گفت: اگر دولت یارانه حمل و بخشی از هزینه سوخت کشتی های حامل سیمان ایران را پرداخت کند، می توانیم به موقعیت خوبی در بازار سیمان کشورهای آفریقایی برسیم. غنا، کنیا، و تانزانیا از مشتریان سیمان ایران هستند و با توجه به سطح توسعه یافتگی این کشورها، به نظر می رسد ظرفیت مصرف خوبی انتظار سیمان ایران را  در آفریقا می کشد. تنها مسئله ما در صادرات به کشورهای آفریقایی مسئله فاصله است که امیدواریم  با اعطای تسهیلات از سوی دولت به آن غلبه کنیم.

ایران برای حضور در بازار قاره آفریقا باید به سه  اقتصاد قدرتمند یعنی چین، هند و ترکیه رقابت کند. براساس اطلاعات موجود در سایت سازمان توسعه تجارت ایران، ترک ها با اتکا به گسترش روابط دیپلماتیک با کشورهای آفریقایی، هندی ها با اتکا به ظرفیت اقلیت های هندی تبار در آفریقا و چینی ها با تکیه بر حضور بیش از یک میلیون نفر چینی در قاره سیاه و دیگر استراتژی های اقتصادی و سیاسی بخش زیادی از بازار آفریقا را اشغال کرده اند و آمارهای مراکز تجاری ایران از مبادلات تجاری کشورمان با قاره سیاه از راه طولانی ایران برای فتح بازارهای آفریقایی حکایت می کند.