Logo
phone   spliter   telegram 
سخن روز : بعضی‌‌ها آنقدر فقیر هستند که تنها چیزی که دارند پول است
جمعه 7 اردیبهشت 3

تولید پودر سرباره با نرمی 5،000 سانتیمتر مربع بر گرم - آذرماه 1399

موضوع: تولید پودر سرباره با نرمی 5،000 سانتیمتر مربع بر گرم

 

مقدمه:

شرکت سیمان کویر کاشان با بهره مندی از توانمندی فنی و مهندسی بومی کشور و اتکا به دانش فنی کارشناسان خود ضمن احداث واحد صنعتی تولید پودر سرباره برای نخستین بار عرضه پودر سرباره با نرمی و بلین 5،000 سانتیمتر مربع بر گرم را در برنامه کار خود قرار داده و این مهم را محقق ساخته است.

پیمانکاران ابنیه سنگین و تولید کنندگان بتن های آماده اینک خواهند توانست با اختلاط این ماده با سیمان و به نسبت دلخواه بتن آماده با مشخصات مورد­نظر کارفرمایان و مشاوران را تهیه و عرضه نمایند.

اگرچه عرضه سیمان های سرباره ای در حال حاضر توسط تولید کنندگان سیمان در ایران انجام می گیرد ولی چون نسبت اختلاط سرباره در سیمان تولیدی مقداری مشخص (مثلاً 6 تا 9 درصد و یا 14 تا 18درصد) می باشد. لذا امکان تولید بتن با حداکثر نسبت سرباره برای پیمانکاران و یا تولید کنندگان بتن وجود ندارد در حالیکه با تامین پودر سرباره توان تولید بتن با هر نسبتی از سرباره امکان پذیر خواهد بود.

غیر از خواص منحصر به فرد این ماده مصرف سیمان سرباره ای به دلایل زیست محیطی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. در اکثر کشورهای پیشرفته سیمان های حاوی سرباره (حتی تا حدود 85 درصد) در ساختن سد ها، اسکله ها،
فونداسیون­ های سنگین، پل ها، تونل ها، راه آهن و ... به مقدار زیادی استفاده می گردند.

 

سرباره چیست؟

سرباره گرانوله ذوب آهن در پروسه ذوب و تولید فلز آهن به صورت محصول فرعی به دست می آید که عمدتاً حاوی انواع سیلیکاتها و آلومینات های کلسیم و منیزیم می باشد. به عبارتی دیگر سرباره کوره های ذوب آهن نوعی کلینکر بوده که در تحت شرایطی خاص خواص هیدرولیکی (سیمانی) خود را بروز خواهد داد.

 

خواص بتن های حاوی سرباره:

بتن های حاوی سرباره دارای خواص ممتازی هستند که از آنجمله می توان به نکات زیر اشاره نمود.

  1. مقاومت به مراتب بیشتر در مقابل آب های شوره دار (ساخت اسکله ها، کانال های انتقال آب و فونداسیون ها) در مقایسه با سیمان های معمولی و ضد­سولفات
  2. مقاومت در برابر فاضلاب های خانگی و صنعتی (ساخت کانال های فاضلاب، لوله های انتقال و تصفیه خانه ها)
  3. ایجاد حرارت هیدراتاسیون بسیار پایین در هنگام اختلاط با آب در مقایسه با سیمان های معمولی و حتی با قلیایی کم و نتیجتاً عدم نیاز به خنک کردن بتن (در ساختن سدها و یا ریختن بتن در حجم زیاد) در بتن ریزی های در حجم بالا
  4. سایر خصوصیات سیمان سرباره ای:

-      مصرف آب کمتر در تولید بتن در مقایسه با سیمان های پرتلند

-      نفوذ پذیری کمتر و استراکچر فشرده تر ملات تولیدی

-      قالب پذیری بهتر ملات و بتن تولید شده

-      علاوه بر موارد فوق تقلیل گازهای گلخانه ای به دلیل تقلیل نسبت کمتر مصرف کلینکر در سیمان تولیدی که از نظر زیست محیطی بسیار قابل توجه است.

-      سرباره با رنگ روشن تر نسبت به سیمان در بتن می تواند در ساخت ساختمان هایی با بازده انرژی بالاتر بکار برده شود.

-      کاربرد سرباره در بتن موجب روشن تر شدن محیط پیرامون منجمله پارکینگ ها، خیابان ها و پیاده روها و موجب ایجاد محیطی با رنگ روشن تر و ایمنی بیشتر می گردد (در نتیجه بازتاب بیشتر نور با جایگزینی بخشی از سیمان سفید)